Biofeedbacku HRV w Sporcie

Wywiad z psychologiem sportowym Anną Ussorowską.

Anna Ussorowska
Doktorantka psychologii. Absolwentka Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku oraz Uniwersytetu Gdańskiego. Związana z Fundacją Sportu Pozytywnego. Specjalizuje się w przygotowaniu mentalnym zawodników uprawiających sporty zespołowe. Na co dzień pracuje w Technice Zwycięstwa, w szkole sportowej oraz klubie sportowym. Ekspert Football Lab z zakresu treningu mentalnego.

JAK TO SIĘ STAŁO, ŻE ZOSTAŁA PANI PSYCHOLOGIEM SPORTOWYM?

Jako zawodniczka miałam okazję przejść przez wszystkie etapy szkolenia w koszykówce, zaczynając od młodziczek, a skończywszy na seniorskiej koszykówce. W trakcie mojej kariery trenerzy koncentrowali się na przygotowaniu motorycznym, taktycznym oraz technicznym. Niestety aspekt przygotowania psychologicznego był często pomijany, co przekładało się na naszą efektywność w trakcie rozgrywek. Braki w przygotowaniu psychologicznym były szczególnie widoczne przed najważniejszymi meczami
w sezonie. Wyraźnie odczuwałam brak współpracy z psychologiem, będąc młodą zawodniczką, miałam duże trudności z opanowaniem stresu przedmeczowego. Na treningach wiele elementów przychodziło mi z łatwością, jednak z powodu zbyt dużego pobudzenia przed meczem, nie byłam w stanie wykorzystać swojego potencjału na parkiecie. Już będąc seniorką, podjęłam współpracę z psychologiem, który nauczył mnie jak radzić sobie z emocjami, poznałam wiele technik i narzędzi, które umożliwiły mi regulowanie poziomu pobudzenia. Zafascynowana psychologią sportu postanowiłam rozwijać się w tym kierunku. Dzisiaj sama jestem psychologiem sportu i pracuje z zawodnikami, głównie uprawiającymi gry zespołowe.

WSPOMNIAŁA PANI O SWOICH TRUDNOŚCIACH ZE STRESEM. W JAKI SPOSÓB MOŻEMY NAUCZYĆ SIĘ REGULOWAĆ POZIOM POBUDZENIA?

Jest wiele metod związanych z regulacją pobudzenia. Jedną z najpopularniejszych wykorzystywanych w sporcie jest metoda biofeedback. Jest to metoda, która umożliwia pomiar wybranego parametru fizjologicznego. Następnie taka informacja jest przekazywana do komputera lub innego urządzenia analizującego dane. Zawodnik widząc informację o swojej fizjologii, może nauczyć się np. regulować stan swojego pobudzenia. Oczywiście samo posiadanie i trenowanie tych metod nie wystarczy. Trening biofeedback to proces, podczas którego zawodnik uświadamia sobie swoje reakcje oraz np. sposoby rozluźniania wybranych partii mięśniowych. Czyli buduje samoświadomość. Następnie zadaniem zawodnika jest przeniesienie i sprawdzenie tego podczas treningu. Wszystko po to, aby w trakcie meczu sportowiec mógł skorzystać z tych umiejętności.

JAKIE SĄ PANI DOŚWIADCZENIA Z METODĄ BIOFEEDBACK?

Osobiście najczęściej korzystam z biofeedbacku HRV (zmienności rytmu serca). Ta metody sprawdza się z zawodnikami w każdym wieku. Zarówno najmłodsi sportowcy, jak i seniorzy, są zainteresowani i chętnie angażują się w taki trening. Z biofeedbacku korzystam w pracy gabinetowej, w klubie sportowym oraz podczas zgrupowań. Myślę, że największą zaletą tej metody jest to, że daje wiele możliwości i pobudza kreatywność. Trening biofeedback może być ukierunkowany np. na naukę koncentracji uwagi czy opanowania emocji. Można również wykorzystać go w wizualizacji lub do budowania pewności siebie zawodnika.

JAKIE SĄ ZALETY TAKIEGO TRENINGU?
Zawodnicy naprawdę chętnie pracują tą metodą, zwłaszcza, że taki trening może być prowadzony w formie gry. Sportowiec na każdej sesji zbiera punkty i sprawdza czas wykonania ćwiczenia. Dzięki temu może rywalizować z samym sobą i na kolejnych sesjach próbować poprawić swoje wyniki. Często pracujemy nad takimi umiejętnościami, które zawodnicy wykorzystują nie tylko na treningach czy meczach, ale również w szkole. Jedną z nich jest koncentracja uwagi. Tak jak wspomniałam, ta metoda daje nieomal nieograniczone możliwości. Tylko od psychologa i zawodnika zależy, w jakim celu wykorzystają tę metodę. Na pewno metoda biofeedback zwiększa samoświadomość zawodnika. Taki sportowiec zaczyna rozumieć, że to o czym myśli, czy na czym się koncentruje, wywołuje określone reakcję w jego ciele. Uczymy zawodników regulacji poziomu pobudzenia po to, aby potrafili
w zależności od potrzeby pobudzić się lub wyciszyć. Taka umiejętność wpływa na szybszą regenerację organizmu oraz poprawia efektywność snu.

DZIĘKUJĘ!

UWAGA: Szkolenie 2 Marca – Naucz się wykorzystania możliwości biofeedbacku HRV na jednodniowym szkoleniu warsztatowym. Szczegóły tutaj.